tisdag 28 februari 2012

Bara ätbart...

...blir det i det här inlägget!

Först en test. Jag älskar att prova halvfabrikat. Användbart många gånger ex i sommarstugan eller i båten eller bara, när man varken har mycket tid eller plats. Fast det ska vara prisvärt och inte för många tillsatser, för annars kan man ju lika gärna göra det från grunden själv.

I helgen testade jag en av Kockens nya efterrätter. Tiramisú. De har även kommit ut med Panna Cotta och Créme Caramel.


En del moment, men det gick reltativt snabbt. Man ska tillsätta grädde och jag valde kaffegrädde. Någon måtta på det feta kan det ju ändå vara. Sedan ska man ha ett paket savoiardikex. Bra anvisningar, som är lätta att följa. 8 portioner och det förklarar väl också varför just den här efterrätten har ett högre pris.

Det som stör mig lite med den här typen av produkter är att de ofta kör med falsk marknadsföring. Utseendet på bilden stämmer inte överens med den färdiga produkten. Man ska ha en form 20x30 cm och börja med att lägga kexen och sedan varva kräm och kex. Tre lager syns på bilden, men då har man inte haft den storleken på formen eller ett betydligt större kexpaket. Små bagateller egentligen för oss, som är vana. De som oftast köper den här typen av produkter är kanske inte så vana och då blir det lätt fel, om man går efter bilden! Det är inte så lätt att göra om, när man inser att det inte räcker....


20x20 cm är mer realistiskt och ändå blir det bara två lager med kex! Sedan räcker ju inte kaffet heller, som man ska doppa kexen i. Jag tillsatte ytterligare en espresso. Det blev väldigt gott och ännu godare dagen efter och nästa dag och den räckte till många portioner!

Prisvärt - Ja. Enkelt - Ja. Kommer jag att köpa den igen? Ja, men då ska jag ta en ännu mindre form och dessutom tillsätta lite mandellikör i kaffet.


Lördagsmiddagen bestod av entrecote, ugnsbakade potatisklyftor med skal, morötter och rotselleri. Till det hade vi en ljuvlig sås gjord på creme fraiche (34%), pressad vitlök, fransk senap, salt, svartpeppar och lite citronolivolja. Mums! :)


Vinet till var inte riktigt i min smak, men G tyckte att det var super. Jag tror att smaken av riojavinet på nyårsafton har för alltid fastnat i min gom och inget kan leva upp till det längre...... ;)






9 kommentarer:

  1. Jamen, vad gott det där ser ut. Ska testa den där tiramisun.

    SvaraRadera
  2. Ja det tycker jag, men gör den dagen innan och tänk på att kexen suger åt sig mer vätska, än vad man tror.

    SvaraRadera
  3. Trevligt med ett test! Jag håller med om att det är enormt irriterande med missvisande foton på förpackningen, både när man måste köpa till ingredienser och göra själva tiramisun annorlunda... Men det var ju bra att den smakade gott i alla fall :)

    SvaraRadera
  4. Det var väldigt gott. Jag ska testa de två andra sorterna också vid ett senare tillfälle! :)

    SvaraRadera
  5. Alltid roligt att testa nyheter, efterrätter som viner. Vinet har vi testat och gillat, men det finns godare Amaroneviner tycker vi.

    SvaraRadera
  6. Ok, då får jag väl leta upp en annan flaska och se om jag gillar det bättre! :)

    SvaraRadera
  7. hihi, vad 80-tal förpackningen såg ut... eller liksom lite utländsk på nåt sätt. trodde du hade hittat den utomlands och köpt hem och skulle testa först innan jag läste "Kockens" :)

    SvaraRadera
  8. Hälften är rätt - det är Kockens nya ITALIENSKA produkter.. ;)

    SvaraRadera
  9. men tina. amarone ær ju varldens godaste vin :)

    SvaraRadera