söndag 12 februari 2012

Helgen

En helg med väldigt skiftande väder. Igår sol, blåsigt och kallt. Idag snö, dimma och nästan vindstilla = varmare. En perfekt helg att bara vara inne och mysa och det är precis vad jag har gjort också. Fast i det bästa sällskapet förstås! ;)

Igår härliga räkbakelser från Ica Maxi och blåbärsbakelse från samma ställe.



Senare på kvällen blev det oxfilé med örtsmör och en ljuvlig potatisgratäng till. Fräs gul lök i smör. Tillsätt potatisskivor. Låt de steka med en kort stund. Häll på vispgrädde och låt det puttra ett tag. I form och in i ugnen på 200 grader tills det är klart. Cirka 40 min. Salt och peppar tror jag också att det var i. Som ni förstår var det inte jag, som gjorde den.....jag återkommer längre fram med en mer exakt beskrivning!


Vinet vi hade till var storebror/syster till vinet på nyårsafton. Utmärkt enligt G. Drickbart enligt mig! Inte alls i samma klass, som sin lillebror/syster och därmed kan man konstatera att dyrare är inte alltid lika med godare! Fast det var intressant att smaka ett vin i den prisklassen.


Idag har vi mest slappat, men en liten promenad i snön blev det också. Första dagen, som det är snö den här vintern. Helt ok och nu kan det få ligga kvar och till och med komma lite mer under februari, men sedan får det vara nog. Lagom är bäst! :)


4 kommentarer:

  1. Ser ut som att det varit en god helg i Malmö:) Snö i massevis hos oss igår, men dimman har vi inte fått förrän nu i eftermiddag.
    Nej, priset på flaskan är verkligen ingen garanti för vinets smak...

    SvaraRadera
  2. Skönt med myshelger, men nu blir det diet ett tag! ;)

    SvaraRadera
  3. Jag tänkte först skriva att bakelserna såg precis ut som de svärmor brukar köpa på Kvantum ;-)Visst är det urgoda! Om än lite mäktiga :-)

    SvaraRadera
  4. Vi delade och tog en på lördagen och den andra på söndagen och det var fullt tillräckligt! :)

    SvaraRadera