söndag 4 mars 2012

Evigt velande, MEN...

..när jag måste skriva inlägg flera gånger i veckan får jag torka och när jag bara behöver skriva ett inlägg i veckan, då känner jag plötsligt för att skriva mer! Dessutom blir ett inlägg i veckan för långt, för att man ska orka läsa. Nu delar jag upp det på två och hoppas där med på lite ordning och reda här på bloggen! ;)

G - han är en mästare på att baka bröd och bullar och i fredags skulle han visa mig en del tips. Det var degar hit och dit och sedan skulle det jäsa flera gånger - den typen av jäsdegar har jag inte bakat sedan jag gick på lanthushållsskola anno dazumal. Det verkar jobbigt, mycket lättare att baka kakor. Till och med Macarons framstår, som extremt snabb- och lättbakade jämfört med brödbak...... ;)

Men gott blir det.... G´s bullar, alltså. Tror att jag nöjer mig med att äta....


Vi lagade mat också. Denna gången blev det en kycklinglasagne och såsen blev en höjdare. Vi tog ett recept på nätet. Vi hade inte alla ingredienserna, men vi la till några andra istället och resultatet blev mums! :)


Vi stekte 400 gr färsk kyckling i lagom stora bitar. Sedan hällde vi på en burk creme fraiche 34%, 1-2 msk kalvfond och 2 pressade vitlökar. Salt och vitpeppar. Vi förstekte cirka 10 st champinjoner i skivor, ½ gul hackad lök och 1/4 gul hackad paprika, som vi sedan tillsatte i kycklingröran. Bechamelsås (grundrecept i Vår Kokbok på 7 dl mjölk) och i den tillsatte vi även cirka 2 dl riven ost. Sedan varvade vi kycklingsåsen med ostsåsen och plattorna och en massa riven ost på toppen. Ugn 200 grader i cirka 20 min. Sallad till och ett ovanligt gott vin. Ett vin i min smak! :)



Igår när jag åkte hem passade jag på att slira in på Starbucks igen och prova en Frappuccino med kolasås. En kollega hade rekommenderat den och den var inte alls fel, om man säger så! Kalorier? Absolut inte...det är ju en mjölkdrink....bara nyttigheter där.. ;)










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar