måndag 19 mars 2012

Köpenhamn

I fredags var jag i Köpenhamn och träffade en del släkt och blev bjuden på en härlig lunch. Solen sken och det var ett underbart väder och jag höll på att få värmeslag i min vinterjacka..svårt att klä sig på våren. Ena stunden är det sommar och nästa stund är det vinter! ;)

Lunchen åt vi på Café Gammeltorv. Supermysigt ställe. Ett par, som äger det och kvinnan pratar perfekt svenska. Hon kommer gärna med förslag på vilka öl- och snapssorter, som passar till. Själv tog jag ett glas kallt, vitt vin och det passade också bra till. Danska smörrebröd får man på det här stället och inte vilka, som helst. Jag åt en och sedan var jag proppmätt. Hit ska jag fler gånger. Ljuvligt ställe.

Currysill


Stjerneskrud - friterad spätta, räkor, majonäs och en massa annat gott


Ångad torsk med bacon, kapris, ägg, senapsås, rödbetor. Den här tog jag och torsk är alltid en höjdare.


Det ligger på Ströget. Från Rådhusplatsen går man en liten bit ner och så ligger det på vänster sida en bit in på ett litet torg, vilket jag antar heter Gammeltorv, eftersom Caféet heter så! ;)

4 kommentarer:

  1. Åhhh, den Stjerneskruden gick inte av för hackor!!!

    SvaraRadera
  2. Så fina! Och extra fint att de serveras på Kunglig Dansk-porslin :)

    SvaraRadera
  3. Åh vad härligt det låter!! Danska smörrebröd är ju som en hel middag - pålägg med bröd i stället för tvärtom. Sorgligt länge sedan jag var i Köpenhamn, nu blev jag riktigt sugen på att åka dit! Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Louise - Det var en bamsemacka! :)

    Hanna - Ja, porslinet gör att det blev extra fint! :)

    Kjersti - Ett besök i Köpenhamn är ett måste då och då! :)

    SvaraRadera