torsdag 8 mars 2012

Lördagskvällen

I lördagskväll var det dags för träff med au-pairgänget. Vi träffades, när vi alla jobbade i Zürich för en himla massa
år sedan och vi träffas fortfarande. Vissa träffar jag mer, som A och de andra två lite mer sällan, men vi har lika roligt
när vi ses och alltid en massa att prata om. Just för att det inte ska gå så långt mellan varven har vi bestämt att vi ska
ses 4 ggr om året och då träffas vi alltid hemma hos någon först och tar en drink och sedan får den, som vi är hos bestämma
vart vi ska någonstans. Minimalt jobb och man kan träffas även om man har jobbat länge just den dagen.

I lördags var det min tur och vi träffades först hemma hos mig och drack Champagne! God och klart prisvärd. Det är vår (inte
just idag dock!) och dessutom mår jag mycket bättre nu. Kan man fira det bättre, än med en härlig flaska skumpa! ;)


Till det hade jag dinkelkex med svamppesto.


Fick ett tips av min kollega P om ett snabbt och enkelt tilltugg. Ta färdig smördeg - på rulle i kyldisken. Skär ut avlånga remsor. Vik dubbelt och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Skär en stark och god ost i lagom bitar och lägg ovanpå. In i ugnen ca 10 min på 200 grader. Ta gärna på lite paprika- eller cayennepulver. Det gjorde jag, men det syns inte här på bilden. Gör det innan de åker in i ugnen. Försvinnande goda..... :)



Därefter tog vi en taxi till Bastard. Ett underbart ställe. Mycket folk, trevlig och uppmärksam personal. Prisvärt. Maten är speciell - mycket inälvsmat. I varje fall var det så i somras (eller förra), när jag var där. Då var det uteservering och en massa smårätter modell större tapas. Nu var det mer traditionell trerätters meny, men jag tog två förrätter istället.


Min ena förrätt var sockersaltad och gravad torsk med blodapelsin, vitlök och sallad. Sanslöst gott!


Den andra var fläsklägg och andra delar pressat, som en fiskpinnen och knaperstekt. Till det en sallad på bl a fänkål, äpple och rostade hasselnötter. Som knorr en blodcreme!! Var lite rädd för att det skulle smaka blodkorv, som är det värsta jag vet, men det var hur gott som helst.


Efterrätt var vi tvungna att ta - de skulle enligt ryktet vara supergoda och STORA och det var de också!

Mandelmaräng med lemoncurd, vispad grädde och passionsfrukt....vilken avslutning...mmmmmmm! :)


Har ni vägarna förbi Malmö tycker jag absolut att ni ska testa det här stället. Även om ni inte är en vän av inälvsmat, för de har mycket annat också. Man måste dock boka i väldigt god tid. Helst veckor innan, om man har tänkt att komma dit en helg. Man kan chansa på att få en plats i baren, men det blir snabbt fullt där också. Tänk på att framåt kvällskvisten spelar de rätt hög musik och man måste sitta väldigt nära, om man vill ha en givande konversation.....












6 kommentarer:

  1. Härligt med sådana reunions. I helgen ska jag träffa en kompis jag känt i 10 år nu, men trots att vi bor i samma land numera är det svårt att ses ibland, men det är så roligt när det blir av.

    Har fortfarande inte varit på Bastard, men vill hemskt gärna, särskilt efter att ha sett vad du åt.

    Förresten svamppeston, kan man få receptet på den?

    SvaraRadera
  2. Du måste gå dit nästa gång du är hemma. Härlig stämning där och jag älskar maten!

    Svamppeston är på burk. Zeta! ;)

    SvaraRadera
  3. God mat och goda vänner, kan det bli bättre? Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Men gud, desserten får det att vattnas i munnen på mig! Måste nästan försöka mig på något liknande. :-)

    SvaraRadera
  5. Härligt!

    Tänkte direkt på dig:
    http://www.tv4.se/1.2540020/anmal_dig_till_sveriges_storsta_baktavling_pa_sjuan

    :)

    SvaraRadera
  6. Kjersti - Ha en skön helg den här helgen...hoppas att du har lika ljuvligt väder, som vi har här nere! :)

    Anne - Det är inte svårt att göra den hemma. Minipavlova, grädde, lemoncurd och passion. :)

    Helene - Jag såg den, men tanken på att hamna i tv får mig att avstå! ;)

    SvaraRadera