måndag 16 april 2012

Brödbak

Bröd- och bullbak har aldrig varit min grej. Mest för att det har verkat så jobbigt med allt knådande, men nu har jag blivit inspirerad av G och gjorde ett försök i förra veckan. Det är ju synd att bara använda min fina Kitchen Aid till att vispa marängsmet med! ;) Det visade sig vara mycket enklare, än vad jag trodde. Jag har testat en gång till och minsann även gjort kanelbullar. Funderar på att döpa om mig till Frk Bulle.... ;)

Jag började med ett enkelt recept, som jag hittade på baksidan av havregrynspaketet. Första gången gjorde jag exakt, som det stod och resultatet blev bra. Til och med min Pappa gillade det och då vet man att man har lyckats!


Havrebröd (2 st)

½ pkt á 50 gr jäst
5 dl vatten
2 tsk salt
2 msk olja
3 dl havregryn
1 dl krossat linfrö
9-10 dl vetemjöl

Rör ut jästen i lite av det kalla vattnet. Tillsätt resten av vattnet, salt, olja, havregryn och linfrö. Rör om och låt svälla ca 15 min. Tillsätt vetemjölet, men spar ca 1 dl till utbakning. Arbeta degen ca 5 min i maskien eller ca 10 min för hand. Strö över lite mjöl och låt jäsa övertäckt ca 1 tim.
Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och knåda den smidig med resten av mjölet. Dela degen i 2 delar. Forma till runda eller ovala bröd.
Lägg bröden på en bakpappersklädd plåt. Låt jäsa ca 30 min. Skåra bröden med en vass kniv.
Grädda i nedre delen av ugnen i 225 gr, ca 25 min. Lägg bröden på galler att kallna utan bakduk.


Finns det något godare, än en skiva hembakat bröd med smör, skinka och senap....mmmmm! Det skulle möjligtvis vara bullar....för det var vad jag gjorde i lördags, när jag gjorde ett nytt försök. Några smärre justeringar den här gången. Jag tyckte att brödet blev lite salt.


Havrebullar

½ pkt jäst
5 dl vatten
1,5 tsk salt
2 msk olivolja med citronsmak
1 dl dinkelflingor
2 dl havregryn
½ dl surdeg
9-10 dl mjöl

Gör som ovan, men gör bullar istället. Blanda ner surdegen samtidigt, som mjölet. Ugn 225 grader, ca 15 min i mitten av ugnen.

Ett väldigt bra recept, som man kan variera i det oändliga. Olika smaksatta oljor, olika gryn, olika mjölsorter, surdeg. Här ska testas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar