torsdag 19 april 2012

Bullbak

Det är farligt att prova något, som man trodde att man inte kunde. Man blir lätt besatt! Man = Jag... ;-)


Grundreceptet kommer från Vår Kokbok och det blir cirka 45 - 50 bullar.

125-150 gr smör
5 dl mjölk
50 gr jäst
½ tsk salt
1 dl socker
1-2 tsk kardemumma
875 gr vetemjöl (ung 14-15 dl)

Fyllning
100 gr mjukt smör
3/4 dl socker
2 msk kanel
lite kardemumma

Rör smöret mjukt med elvispen och blanda i socker och smaksättning

Pensling och garnering
1 uppvispat ägg
pärlsocker och flagad mandel

Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till 37 grader (fingervarmt). Rör ut jästen med lite av degspadet. Tillsätt resten, samt resterande ingredienser. Kör i maskin 3-5 min. Jäsa under bakduk 30 min. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Dela degen i 2 delar och kavla ut dem till avlånga kakor, ca 25x50 cm. Bred på fyllningen och rulla ihop från långsidan. Skär i lagom stora bitar. Lägg i pappersformar på plåt. Jäs under badduk ca 30 min. Pensla bullarna och strö på garnering. Ugn 225 grader, mitt i ugnen 8-15 min. (Beroende på storlek och ugn) Låt svalna på galler under bakduk. Utmärkta att frysa, om där blir några över!


Igår provade jag igen och då testade jag olika fyllningar. De var goda alla, men den klassiska med mycket kanel och kardemumma..den är nästan godast trots allt! Grunden är alltid smör och socker och sedan blandar man i efter tycke och smak.


Till vänster högst upp - chokladpluppar - lite torrt, men blev bättre efter en sväng i micron
Till höger högst upp - mandelmassa, rivet citronskal och 1 tsk pressad citronsaft - fräscht och syrligt
Till vänster längst ner - lakritspulver - blev en god lakritssmak
Till höger längst ner - extra mycket kanel och kardemumma - Mums! :)



4 kommentarer:

  1. Vadå aldrig din grej! Du verkar ju ha blivit en riktig hejare på bakning! Vad kul. Lycka till med fortsatta bakäventyr, och ha en härlig helg! Här blåser och snöar det. Igen!!!

    SvaraRadera
  2. åh, det är så roligt att testa fram nya smaksättningar på vetebröd, speciellt när det blir lyckade resultat :)

    tack tack så mycket! javisst, efter många veckor med fisk på matsedeln så gav han till sist med sig, haha ;)

    SvaraRadera
  3. Kjersti - Jo, bakning är min grej, men bröd- och bullbak har aldrig varit det. Ska bli ändring på det nu! :) Ingen snö här, men inte vår heller.

    Pernilla - Utpressning är aldrig fel, när det för något gott med sig... ;)

    SvaraRadera
  4. Mums, bullar som är så goda!

    SvaraRadera