måndag 23 april 2012

Finbak

Första gången jag fick höra talas om Macarons, gick jag in på You Tube och såg en film, om hur man gjorde. Den var fransk och jag förstod inte ett smack av vad han sa, men jag förstod ungefär hur man gjorde. Jag kommer ihåg att han blandade smeten i det oändliga. Sedan när jag hittade recept på bloggarna, stod det överallt att man bara skulle blanda samman smeten försiktigt och absolut INTE röra för mycket i den!

Jag har testat många olika recept och ibland har de blivit bra, ibland mindre bra och ibland rena katastrofen, men smaken har det aldrig varit fel på. På bokrean hittade jag följande bok:


Makroner - läckra, lyxiga och oemotståndliga.

Efter att ha läst den här boken, förstår jag plötsligt varför mina andra försök inte alltid har blivit bra. Här gör man på samma sätt, som i den franska filmsnutten, dvs man SKA blanda länge för att få den perfekta konsistensen. Jag provade att göra kokosmacarons och enligt receptet skulle det bli 16 st och det blev det också och inte bara det, för det blev 16 st superperfekta Macarons! :)


Det är ett helt vanligt recept, utan sockerlösning. Vill man kan man låta äggvitorna stå framme ett tag i rumstemperatur, men det är inte nödvändigt. Det är för att en del av fukten ska försvinna. Lägg gärna en bit hushållspapper ovanpå.

Tipsen, som jag inte har tänkt på tidigare är följande:

1. Blanda mandelmjöl, florsocker och valfri TORR smaksättning/färg och kör allt i matberedaren med kniven i 15 sekunder. Därefter ska man sikta ner det i en skål.

2. Blöta smaksättningar/färger ska man tillsätta till äggvitorna och tänka på att man ev kan behöva förlänga tiden i ugnen.

3. När man blandar samman mandelblandningen med de vispade äggvitorna ska man göra det i tre steg och blanda ordenligt med en slickepott mellan. När man har blandat ner den sista tredjedelen av mandelblandningen är smeten ganska kompakt och då ska man fortsätta att blanda med stora svepande rörelser tills den blir tunnare. När den är klar ska man kunna lyfta upp slickepotten och då ska smeten långsamt ringla ner i ett tjockt band, som syns ca 30 sekunder innan det sjunker in i smeten.

4. Klappa som vanligt på undersidan av plåten, för att få bort alla toppar och ojämnheter. Stå och vila i minst 30 min. Ugn 150 grader, 10-15 min.

Kört i matberedaren och blandat i olika steg och extra mycket har jag inte gjort tidigare. Jag höll på i cirka 10 minuter och blandade innan den var perfekt. Som sagt kokosmacaronerna blev perfekta. Sedan skulle jag göra med kaffesmak och de blev inte lika perfekta, men skillnaden den här gången var att jag visste varför! :) Jag kan verkligen rekommendera den här boken, om ni gillar att baka Macarons, men inte riktigt har fått kläm på det.





3 kommentarer:

  1. Ser ju helt perfekta ut! Makrontillverkning verkar absolut vara din grej!

    SvaraRadera
  2. Perfekta tips för makronbagarna ju, dina blev ju hur fina som helst! Och tänk, här går en av oss fortfarande helt ovetande hur de små bakverken smakar...

    SvaraRadera
  3. Kjersti - Övning ger färdighet! :)

    Mårtenssons - De smakar sött, men inte mer sött än att man överlever...framförallt om man tar en liten espresso eller två till... ;)

    SvaraRadera