onsdag 23 maj 2012

Enkelt är underskattat.

Igår gjorde jag världens enklaste pastarätt till G och mig. Tog knappt 30 min och den hade en massa underbara smaker.
Efterrätten var inte dum den heller, men den återkommer jag med senare. Jag var lite fumlig och pastapaketen gled ur mina händer och allt innehåll for ner i kastrullen... ;) Tack vare det blev det både en matlåda och kvällsmiddag för min del idag! Med vissa tillägg förstås, men det var länge sedan jag fick till tre middagar, så snabbt...;)


Spansk räkpasta (4 port)

* Koka 4 portioner pasta fusilli.
* Skala 2 vitlökar och hacka dem. Ansa och strimla en halv purjolök.
* Värm 2 msk olivolja i en stekpanna och lägg i vitlök och purjo. Låt fräsa någon minut, utan att det tar färg.
* Tillsätt 1 pkt saffran och 1 tsk torkad oregano. Låt fräsa med någon minut.
* Häll på 2.5 dl matlagningsgrädde och krydda med salt och peppar. Koka ihop några minuter.
* Stäng av plattan och rör ner 2 msk hackad persilja och 200 gr frysta, skalade räkor. Låt räkorna bli varma.
* Dela 250 gr körsbärstomater och blanda med 65 gr färsk spenat och den kokta pastan.
* Blanda ner räksåsen och rör om.


Det här receptet ska jag göra om många gånger.

3 kommentarer:

  1. Låter gott med saffran och oregano tillsammans, det har jag aldrig testat.

    SvaraRadera
  2. Tjoflöjt, så kan det gå ibland. men inget ont utan det har något gott med sig, du slapp ju tänka på matlådan:)

    SvaraRadera
  3. Hanna - Det lät skumt med oregano, men det blev jättegott. Prova! :)

    Mårtenssons - Jag gillar enkla lösningar... ;)

    SvaraRadera