måndag 30 juli 2012

Hem ljuva hem

Jag har lagt bakandet åt sidan ett tag, men något blir det allt mellan varven ändå. Mest kanelbullar och småkakor. Enkelt och man kan variera det i det oändliga. I fredagsnatt bakade jag Vaniljkrokar. Vi har alltid haft de här kakorna hemma. Först bakade Mamma dem och sedan jag. Mot slutet var det mest till jul och när vi inte firade längre tillsammans, som vi brukade försvann de, men nu har jag återupplivat dem igen! :)



De smakade inte riktigt, som förr. Berodde nog på att jag tog äkta vanilj och att jag gjorde dem för stora. Provade även att doppa en del i syrensocker. Godast direkt från frysen/kylen. Helst ska man sitta ute i solen och dricka en god kopp kaffe till. :)

200 gr smör
2 msk vaniljsocker
5 dl vetemjöl

Kör allt i matberedaren och tryck ihop degen på mjölad bänk.
Två rullar. Vila i kylen, minst en timme.
Dela varje rulle i 20 bitar. Rulla ut varje del till en avlång pinne och böj.
Inte för tunt, för de går lätt sönder.
Grädda på bakplåtspapper cirka 12 minuter. Ugn 175 grader. De ska inte få färg.
Låt kakorna svalna och doppa dem sedan i strösocker, medan de fortfarande är varma.

Förvara krokarna i kylen/frysen.

Mitt bidrag till Månadens sötsak den här månaden.

6 kommentarer:

  1. Tack! De är goda också.... :)

    SvaraRadera
  2. vaniljkrokar är så gott i sin enkelhet :) fast det går ju verkligen inte att bara ta en...

    SvaraRadera
  3. Pernilla - Nej, flera ska det vara... ;)

    Emma - Och det är de också! :)

    SvaraRadera