torsdag 30 augusti 2012

Äppelgott från Bornholm

Den här efterrätten/kakan är inte specifik just för Bornholm, men eftersom äpplena, som jag har gjort moset på kommer därifrån fick den heta så ändå! Annars är det nog en välkänd efterrätt i hela Danmark och i Skåne också, fast då med grövre bröd.



Min variant är från en gammal dansk kokbok, som jag hittade på ett museum (Erichsens gård i Rönne) på Bornholm.

Finns inga exakta mått, utan man får prova sig fram och det går utmärkt.

Gör ett gott äppelmos. Ta gammalt vitt bröd eller vetebullar och smula dem. Blanda med socker. Stek i smör tills det blir ljusbrunt och knaprigt. Ha inte för hög värme - det hade jag och därför är mitt strössel mörkare. I vissa recept blandar man strösslet med farinsocker och kanel.

Sedan tar man en vacker skål. Antingen portionsskålar eller en stor. Strössel i botten, moset och strössel ovanpå. Rejält med vispad grädde på toppen och garnera med en liten klick röd vinbärsgelé. Det går bra med annan sylt också eller ingen alls. Valet är fritt.

En kopp gott kaffe till. G överraskade mig med ett besök på ett annorlunda café på Bornholm och där fanns den här efterrätten/kakan. Så gott! Mer om det besöket i ett annat inlägg.

Det här blir ju så klart mitt bidrag till Månadens sötsak, som denna månad passande nog har Reseminnen, som tema! :)



Äpplena köpte jag på Bornholm och det var en gammal sort, som lite fritt översatt heter Skogsvaktarens äpplen. Blev ett gott mos. Tillsatte mycket mindre mängd socker, än vad jag brukar.



Jag kör alltid med min väldigt enkla metod, när jag gör mos. Ta en stor kastrull. Ungefär ½ dl vatten och sedan i med alla äpplena. Bara dela dem i mindre bitar. Man behöver inte ta bort kärnor och dylikt. Koka upp och låt koka häftigt tills allt är mjukt. Passera genom en sil. Koka upp moset på nytt och tillsätt valfri mängd socker. Klart! Jag fryser in allt, både i glas- och plastburkar.





1 kommentar:

  1. Tokiga danskar, rödvinbärgelé på toppen! :-D

    SvaraRadera