torsdag 25 oktober 2012

Jag kan också!



Vad då? Baka rulltårta eller rättare sagt, jag kan nästan baka rulltårta. Jag behöver mer övning helt klart! Jag har alltid avskytt detta bakverk, inte att äta, men att göra. Aldrig lyckats. Torra kanter, inte gått att rulla ihop etc etc.

För några veckor sedan satt jag, G och hans yngsta dotter K och tittade på "Hela Sverige bakar" och där skulle de göra en Drömtårta. Plötsligt försvann K ut i köket och vi fick inte komma dit ut. Det gick inte alls lång tid och sedan kom hon in med en perfekt bit Drömtårta!

Då kände jag att nu är måttet rågat, det är dags att ta itu med rulltårtan igen. Om en 12-ÅRING kan lyckas med det, så måste väl jag också kunna??? Jag det måste Jag!! ;)

Fram med Sju sorters kakor och tidningen Hembakat. Tog receptet från Sju sorters och en del bra tips från Hembakat. Följde receptet till punkt och pricka, men det blev ändå inte bra. Den vägrade att släppa bakpappret, trots att jag penslade med vatten! Först tänkte jag ge upp, men sedan beslöt jag mig för att försöka en gång till. Jag började om. Lite smör på bakplåtspappret och längre tid i ugnen och för första gången i mitt liv lyckades jag med att göra en perfekt (nästan) rulltårta!!



Där ser man att man kan, om man vill. Nu ska jag sätta igång och prova alla rulltårtsrecept, som jag kan hitta inkl Drömtårta och Mammas punschtårta.

Tipset från Hembakat var att strö sockret på själva rulltårtan precis, när den kommer ut ur ugnen och sedan vänder man upp den på pappret. Mycket lättare att dra den rätt, om den kommer snett på pappret. Ett annat bra tips är att NOGA bre ut smeten, så att den blir jämntjock. Annars blir den lätt ogräddad i mitten och torr i kanterna.

4 kommentarer:

  1. Ja, man kan ju inte se sig besegrad av en 12-åring! Kul att du lyckades till slut och inte gav upp.

    SvaraRadera
  2. Grattis till det lyckade resultatet! Trägen vinner. Visst är det kul med "Hela Sverige Bakar". Jag hade nog åkt ut för länge sedan, haha! Ha en härlig helg, med eller utan rulltårta!

    SvaraRadera
  3. Mårtensson - Nej, någon måtta får det allt vara! ;)

    Kjersti - Jag hade också åkt ut för länge sedan. Det är så himla kort tid....bakning för mig är en njutning, när jag känner för det! :)

    SvaraRadera