onsdag 31 oktober 2012

Lite av varje!



Idag är det helt ok att gå omkring och skrika Buuuuuu till folk och klä ut sig, som de hade gjort på Starbucks. (de skrek inte Buuuu ;) ) Idag och imorgon serverar de "Pumpkin Spice Latte". Inte alls dum den. Med tanke på att en liten kopp är lika med en STOR och att det var vispgrädde på toppen, är det nog bra att de bara har den två dagar! ;)



Vad kan man mer göra idag på Halloween? Jo, man kan göra marängspöken och pumpasoppa. Spökena uppför sig inte alls, som de ska i ugnen. De är buuuusiga eller så beror det på att jag tillsatte lite lakritspulver...eller rättare sagt, jag råkade stöta till burken och ett stort moln for ut... ;)

Pumpasoppan är på kokning och så här såg den ut. Ingen vacker bild i grytan, men den blev god. Mild och fin och på tallriken såg den bättre ut, men då glömde jag bort att ta en bild. Var för hungrig, antar jag.... ;)



Stek hackad gul lök och vitlök i lite smör. Tillsätt pumpan i lagom stora bitar. Buljong - jag tog med kantarellsmak. Låt det koka tills pumpan är mjuk. Mixa. Koka upp på nytt och häll i grädde. Smaksätt med lite salt och balsamvinäger med fikonsmak.

Receptet på Marängspöken tog jag från Allt om Mat, men jag tillsatte lakritspulver och gjorde spökena mindre. De vek sig på alla håll, men blev charmiga ändå! :)



Vispa 2 äggvitor till skum. Tillsätt 1.5 dl socker lite i taget. Vispa till en fast smet. Spritsa ut toppar på bakplåtspapper. Försök dra ut små armar. Ugn 100 gr i 1.5 tim. Smält mörk choklad och gör ögon. (Jag gjorde dubbel sats)



På med hornen nu och ut och skräm omgivningen. Man blir aldrig för gammal för lite bus... ;) Den fina vampyrpumpan har K gjort! Ännu finare med tänt ljus i på kvällen. :)

Vill man nu inte ut och skrämmas, kan man ju åka ut i skogen istället och njuta av allt det vackra, som finns där.



Fina svampar kan man också hitta. De flesta är ätbara, dock inte denna, men den är vacker att titta på!



Utflykt kan man också åka på. Eslöv kanske inte är det första målet, som man kommer att tänka på ;), men där finns faktiskt en del pärlor. G och jag var där för någon vecka sedan. Det var inte en utflykt egentligen, men det blev en. Vi shoppade en hel del fina saker, hittade en mumsig chokladaffär med egen tillverkning och ett mysigt fik, som sålde ost och delikatesser.



Happy Halloween....vad ni, än hittar på! :D











5 kommentarer:

  1. Happy Halloween! Pumpkin spice latte får man inte i Singapore, skulle vara gott att smaka!

    SvaraRadera
  2. Du får klaga! I USA kan man tydligen köpa den alltid. Tror att det var ingefära i. Väldigt god! :)

    SvaraRadera
  3. Så fina små spöken! Får bli nästa år. :)

    SvaraRadera
  4. Men se, inte bara jag som ätit pumpasoppa och spökmaränger i sann halloweenanda. Fina bilder!

    SvaraRadera
  5. Helene - Just marängspöken tror jag minsann att man kan äta året om... ;)

    tina - Inte bara gott, utan också lagom mycket jobb! :)

    SvaraRadera