fredag 23 november 2012

Brödbak och frukostmys

Man behöver inte göra det så märkvärdigt. Vad då? Jo, när man ska bjuda hem. Det är bara att leta fram ett brödrecept och sätta igång. När brödet är klart dukar man fram en härlig frukost och tänder ljus. Hemgjord smoothie, juice, några pålägg och nybakt bröd. Cappuccino till. Svårare, än så behöver det faktiskt inte vara. :)





En helt vanlig tisdag i november och min gäst var M, som jag har känt sedan vi träffades på lekskolan. Vi blev sittandes där i flera timmar och efter frukosten blev det espresso och en liten bit choklad. :)

Brödreceptet kommer från tidningen Hembakat, som jag prenumererar på. Härlig tidning, fylld med bak- och kakrecept och lite annat smått och gott. Rena julafton varje gång, som den dimper ner i brevlådan! ;)

Skållad brödblomma (2 st)

Skållning
3 dl gramhamsmjöl
1 msk brödkryddor
25 gr smör i kuber
3 dl kokande vatten

Lägg allt i en bunke och häll över vattnet. Rör om och låt det stå över natten i rumstemperatur. Täck ev med plastfolie.

3 dl ljummet vatten
50 gr jäst
1 msk sirap
1 msk salt
10-12 dl vetemjöl special

Häll det ljumma vattnet över det skållade mjölet och lös upp jästen i blandningen. Tillsätt sirap, salt och mjöl. Arbeta degen ca 10 min i maskin. Jäsa under bakduk i 40 min. Ta upp på mjölat bakbord och dela i två delar. Forma varje del till en slät brödkaka, ung 15-20 cm i diameter. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och skär 6-8 skåror utifrån mitten, så att brödet förvandlas till en blomma. Jäsa under bakduk ytterligare 40 min. Sätt ugnen på 250 grader. Pensla bröden med ljummet vatten och strö över lite mjöl. Grädda i nedre delen av ugnen i 10 minuter. Sänk värmen till 200 grader och grädda ytterligare 10-15 till.

Ett saftigt och gott bröd, som förvisso kräver lite planering, men det är det värt!

8 kommentarer:

  1. Vilka fina bröd! Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Tack! Ha en bra helg du också! :)

    SvaraRadera
  3. frukostträff låter mycket trevligt, att sitta riktigt länge och bara babbla låter extra trevligt!

    Ha en riktigt skön helg,
    kram

    SvaraRadera
  4. Alldeles rätt tänkt! Vi har nog ofta förmågan att konstra till det lite för mycket, lite till mans - och kvinns. Lång mysfrukost låter som ett förträffligt sätt att träffas, och brödet ser jättefint ut! Var det inte du som inte lunde baka? Hm!

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Mårtensson - Frukostträffar är både enkla och trevliga. Hoppas ni också har haft en skön helg! :)

    Kjersti - Sedan jag blev med bakande Man, har jag upptäckt helt nya talanger hos mig själv...jag kan numera både baka bullar och bröd! ;)

    SvaraRadera
  7. frukostträffar är ju bland de bästa träffarna, speciellt om man är som jag och är dålig på att äta frukost. men med sällskap blir det ju alltid mycket roligare :)

    SvaraRadera
  8. Pernilla - Allt blir roligare med sällskap! :)

    SvaraRadera