tisdag 27 november 2012

Försmak av julen

I somras gjorde jag syrensocker och nu fick jag för mig att jag skulle prova att baka något med det. Jag gjorde vanliga mördegskakor och ersatte strösockret med syrensocker, samt att jag doppade de varma kakorna i sockret också. Det luktade faktiskt lite syren, när jag tog ut plåten ur ugnen, men det var också allt. Kakorna smakar bara sött. Nästa gång ska jag testa att göra pannacotta istället och se om smaken kommer bättre till sin rätt där eller så är det bara en kul grej att göra, syrensockret, men man har inte så stor nytta av det egentligen.







Sedan fick jag för mig att jag skulle göra Franska pepparkakor med smak av mandel. Jämnstora och fina på bilden, men mitt resultat blev inte lika fint. Trots att jag verkligen följde receptet och var noga med måtten, blev degen väldigt torr och smulig och det gick inte att rulla ut den till en rulle, utan jag fick göra många smårullar istället. Smaken var däremot inget fel på! ;)



När jag ändå var igång, gjorde jag julgodis också. Det lättaste, som finns och man kan inte misslyckas. Perfekt! :)



Praktiskt är det också, eftersom man samtidigt rensar ut kyl, frys och skafferi. Det är bara att öppna dörrarna och kolla vad man har i gömmorna. Jag hittade tre olika sorters choklad - vanlig mörk, lakrits och apelsin - russin, rispuffar, saltrostade pumpakärnor, mandel och hasselnötter. Smält chokladen i vattenbad och blanda sedan samman allt. Grovhacka mandeln och nötterna. Häll upp på plåt med bakplåtspapper och låt det stelna i kylen. Skär eller bryt i lämpliga bitar. Klart! :)









2 kommentarer:

  1. Småkakor och julgodis är kul att göra och smakar nästan alltid gott också! :)

    SvaraRadera