fredag 30 november 2012

Idag avgörs Julens väder...

..för ni kan väl den gamla Bondepraktikan? ;) Det är Anders idag och om Anders braskar (isigt), julen slaskar eller omvänt. Jag kan i varje fall konstatera att för en gångs skull kommer det att vara lätt att bedömma julens väder. Här nere i söder är det nämligen varken brask eller slask och därmed kan julens väder bli precis, som det önskar! ;)



I helgen, som gick var jag, G och K på Emporia. Vi hade tur...brandlarmet gick en stund efter vi hade lämnat stället! ;) Vad ska man säga rent allmänt? Hmmm..det är stort, där är en massa affärer, rätt kul design eller arkitektur, utsiktstorn på taket, massa matställen. That´s it! Kommer inte att springa ner stället, men visst kan jag åka dit igen....någon gång!

Åt gjorde vi på Vapiano och det var en besvikelse. Hört mycket gott om det stället, men här var det nog mest tänkt att man skulle ta en pizza på stående fot och dra. Man får väl ge det en chans till, men inte där ute. Får bli på restaurangen inne i stan istället.

Efteråt åkte vi hem till mig och bakade Lussebullar. Eller rättare sagt, K visade mig hur man gör. Värsta proffset är hon. Inte nog med rulltårtan nu åkte man dit på lussebullarna också. Suck..livet är tufft! ;)



Receptet kommer från Vår Kokbok. Enkelt recept, men jag har smakat godare. Ingen tydlig saffranssmak, trots två påsar. Två degar ska det nog vara, när man bakar lussebullar och kanske lite mandelmassa i också.



Sedan fick jag glänsa en stund. Vi gjorde julkort och jag visade några nya tekniker, men de snappade hon snabbt upp...kvick i tanken lilla Fröken. Nästa år tror jag vi ska städa och putsa fönster istället! ;)











3 kommentarer:

  1. ja, vapiano tycker jag att alla tjatar jättemycket om att det ska vara så fantastiskt... trist att det inte var det då :(

    julkorten ser jättefina ut, du kan få komma och överglänsa mig på den fronten för jag är precis värdelös på allt som har med klippa & klistra att göra.

    SvaraRadera
  2. Jag blev också lite besviken på Vapiano. Det var gott det vi åt, men en himla massa köande för att få sin middag! Köa till huvudrätt, köa till förrätt, köa till baren... Nja.

    SvaraRadera
  3. Pernilla - Inget fel på maten, mer än att det inte smakade så mycket, men tiiiidddden, som man fick vänta på att få maten framme vid disken...suck!

    Vi byter nästa år - jag gör julkort till dig och du bakar en del till mig! ;)

    God Jul! :)

    Cecilia - Exakt, allt köande gjorde mig galen. Det var lite hamburgerstuk över det, bortsett från priserna! ;)

    SvaraRadera