tisdag 22 januari 2013

Här kommer nästa!

Fruktkaka...mmm...det gillar jag och just den här gjorde jag faktiskt efter jul och hällde i en massa spritrester. Bra sätt att rensa ut julen.



Receptet kommer från min kollega B, men jag har ändrat lite i det. Mina ändringar står efteråt.

FIKONKAKA

200 gr torkade fikon
1 dl russin
1 dl konjak eller madeira - jag tog konjak, vin, glögg och strohrom ;)
150 gr rumsvarmt smör
2½ dl socker
3 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl grovhackade hasselnötter (ca 50 gr) - jag tog 50 gr mandelspån

Finhacka fikonen och lägg dem i en skål tillsammans med russinen. Häll på spriten och låt det dra ett par timmar. Gärna över natten. (Min stod tre dygn i kylen - säkert därför, som den blev extra god! ;) )

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker poröst. Rör i äggen, ett i taget och rör mellan. Blanda i mjöl, bakpulver, nötter (mandel) och fikon/russin/spritblandningen.

Häll smeten i en smord och bröad form. Grädda i nedre delen av ugnen cirka 45 min. Fast min behövde ytterligare 15 min. Man får prova sig fram. Låt kakan mogna minst ett dygn innan du skär den i tunna skivor.

Håller länge (om man inte äter upp den förstås!)och går bra att frysa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar