onsdag 23 januari 2013

Här kommer ytterligare ett,

men det här är faktiskt inget julrecept, utan det här kan man äta precis när som under hela året! :)

G och jag åt det på nyår och brännaren fick jag i julklapp av G, så på sätt och vis blev det ett recept med jultouch! ;)



Jag har aldrig gjort det innan, men det var lätt, som en plätt. Viktigaste är att man tänker på att de olika blandningarna måste ha samma temperatur. Annars blir det lätt äggröra! ;) Sedan gäller det också att ta det lite easy med brännaren. Jag fick värstingvarianten, som man även kan ha att rensa hängrännorna med eller riva ner tapeter. Ni förstår att här finns det kraft. Min var klar = bränd på två röda! ;)



Inte de vackraste, men de smakade Mums! :)

Receptet kommer från boken Kalasgott av Jennie Benjaminsson. Lite svårt att länka till henne nuförtiden och bloggen är borta. Ni får helt enkelt googla, om ni undrar vem hon är! :)

Creme brulee 4 port

1 vaniljstång
3 dl vispgrädde
1 dl mjölk
4 msk strösocker
5 äggulor

Ev ½ tsk nystött kardemumma eller varför inte lakritspulver

4 msk råsocker att strö över vid servering

Snitta vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Koka upp vispgrädde och mjölk med vaniljstång och frön, kardemumma/lakrits och socker. Ta bort från värmen och låt stå och dra i minst 30 minuter. Vispa upp äggulorna lätt med en och sila ned den ljumma vätskan i äggulorna. Häll smeten i portionsformar och grädda dem i vattenbad i mitten av ugnen i 130 grader tills de nästan har stelnat, ca 45 minuter. Lät svalna helt, gärna i kylskåpet över natten. Toppa med råsocker och bränn av ytan med en brännare.

Det blir en massa äggvitor över i det här receptet och då kan man med fördel göra maränger, som K och jag gjorde. Vi testade mina pulverfärger. Gissa, vilken färg vi hade här! ;)










2 kommentarer:

  1. Åh vad gott! Och hellre lite bränt än tanigt eldat! :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, det har du rätt i. Bättre att det syns, än inte alls... ;)

    SvaraRadera