måndag 21 januari 2013

Nu blir det recept!

Bättre sent, än aldrig och jag hann inte med recepten innan jul.

Först ut är Mammas pepparkakor. Oh, vilka minnen de väcker. Mamma och Pappa gjorde dem alltid tillsammans. Mamma gjorde degen, Pappa skar dem och brorsan och jag åt dem! ;)



Jag ärvde min Mammas "Sju sorters Kakor" från 1975 och i den har hon också skrivit ner en massa av sina andra recept och kommenterat en del. Urklipp finns det också. Det är en riktig skatt! Alla de kakrecept, som jag trodde var borta finns här! :)



Receptet är en blandning av Franska pepparkakor från Sju sorters och Mammas eget. Sedan har jag satt en egen touch på dem också.



Värm 200 gr smör och blanda ner 2 dl socker och 1 dl ljus sirap. När allt har smält blandar du i 1 tsk bikarbonat, 2 tsk kanel, 2 tsk kryddnejlikor (malda), 2 tsk ingefära och 1 tsk kardemumma. Tillsätt 100 gr mandelspån. Blanda till sist ner 6-6.5 dl vetemjöl. Så lite mjöl, som möjligt. Prova dig fram. Klä en avlång bakform med plastfolie och tryck ner smeten i den. Vila i kyl över natten. Skär tunna skivor och lägg på bakplåtspapper. Ugn 200 grader 5-10 min i mitten av ugnen. De ska blir ljusbruna. Passa dem noga. Går kvickare, än vad man tror ibland. ;)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar