torsdag 31 oktober 2013

Kalastårta


Här är jag faktiskt lite vitsig! Det är både en kalastårta och en bra tårta till kalas och dessutom passar den perfekt till Månadens sötsak, som denna månad har kalas, som tema! ;) Enkel att göra och man kan variera den i det oändliga.

Vispa 4 äggvitor och tillsätt 2 dl socker lite i taget. Ska bli en tjock och glansig massa. Blanda ner 3-5 dl puffat ris. Bred ut smeten på ett smort bakplåtspapper. Ung 30 x 40 cm. Ugn 125 grader, cirka 1 tim och 15 min. Låt den gärna stå kvar i ugnen, när du har stängt av den.

Vispa 3 dl vispgrädde och blanda ner en burk hallonkesella. Bred ut det ovanpå marängen. Garnera med hallon, blåbär, passion och ringla mörk choklad ovanpå. Klart! (där är även de där små, gula frukterna, som jag aldrig kommer ihåg vad de heter, men de gör sig fint på tårtan!)

4 kommentarer:

  1. Låter som en perfekt kalastårta!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, nu vet jag vad jag ska bjuda på för tårta vid nästa kalas :)

    SvaraRadera
  3. Kjersti - Ja, det är den och jag tror att den är glutenfri också eller?

    Kokvrå - Varsågod! :) Tror att det blir gott med chokladmousse också, om man nu gillar det eller lemoncurd.

    Marie - ..och det är/var den också! ;)

    SvaraRadera